Stagegever:
Persoonlijke gegevens stagiair:
Naam:
Adres:
Postcode & Woonplaats:
Tel. nr.: 0627666666
|
Jeanet Maes
Jan Pieter Douweslaan 211
9712 JP Groningen
E-mail : maes_jeanet@yahoo.com
|
Stagedocent:
Naam: Petra Jansen
|
Opleiding: Cultuur en Media
|
Stagegever:
Naam:
Adres:
Postcode & Woonplaats:
Tel.nr.: 072 998877
|
Fonds voor het Toneel
Koningin Wilhelminalaan 30
2595 ZE Scheveningen
|
Begeleider namens de stagegever:
Naam:
Functie:
Tel.nr.: 072 998878
|
Kees Zwarteveld
Secretaris
E-mail: k.zwarteveld@ft.nl
|
Periode:
Start: 4 april 2013 |
Einde: 1 juli 2013 |
Korte omschrijving van de organisatie en/of sector waartoe de stagegever behoort Het Fonds Toneel is een cultuurfonds voor muziek, muziektheater, dans en theater in Nederland. Het Fonds geeft namens de Rijksoverheid ondersteuning aan alle vormen van professionele toneelkunst. Het gaat het Fonds daarbij om kwaliteit in de meest ruime zin van het woord, welke zoveel mogelijk verschillende mensen aanspreekt en raakt. Het Fonds wil de taal van de makers spreken, relaties aangaan op inhoudelijk niveau en gerespecteerd worden als deskundige gesprekspartner.
Stageopdracht/ globale omschrijving van de inhoud van de stage
Circustoneel (ook wel 'het nieuwe circus') groeit. Op Europees niveau bestaat een circuit van makers, gezelschappen, producenten, artiesten en circuscentra, waarbinnen het genre zich ontwikkelt tot een veelzijdige discipline binnen de theaterkunsten. Circustoneel is een mix van straattheater, dans, pantomime en toneel. Het is een internationaal georiënteerde en relatief onafhankelijke en zelfredzame sector. In Nederland is ook sprake van een ontwikkeling in het circustheater: er zijn gespecialiseerde festivals, twee professionele opleidingen, een circuswerkplaats et cetera. Toch bestaat het idee dat er in Nederland relatie weinig wordt geproduceerd en dat hier de plekken ook voor ontbreken. Dat kan ertoe leiden dat getalenteerde afgestudeerden van de opleidingen naar het buitenland vertrekken en dat het aanbod op Nederlandse podia vooral uit het buitenland wordt geïmporteerd. Beide effecten kunnen leiden tot een gat tussen de opleidingen en het professionele aanbod.
De opdracht dient ervoor te zorgen beter zicht te krijgen op het circustoneel in Nederland en op de knelpunten en kansen. Dit zicht is zowel voor het Fonds van belang, als voor de sector zelf. Om hier een goed beeld van te krijgen wordt tijdens het onderzoek gezocht naar antwoorden op de volgende vragen:
- Wat is circustoneel in Nederland en Europa? Wat hoort er wel/niet bij?
- Wie zijn de actoren in het veld van circustoneel?
- Waar liggen knelpunten en sterke punten?
- Hoe is het circustoneel gepositioneerd binnen de Nederlandse Toneelkunst?
- Hoe is het circustoneel gepositioneerd binnen het Europese circustoneelcircuit?
- Wat zijn opvallende kenmerken van het Nederlandse circustoneel in vergelijking met (enkele) omringende landen?
- Wat zijn kansrijke ontwikkelingsmogelijkheden voor circustoneel in Nederland?
- Welke acties kunnen partijen in het veld (waaronder het Fonds) uitvoeren om circustoneel te ondersteunen in de artistieke en professionele/'commerciële' ontwikkeling?
Tijdpad van de specifieke taken die tijdens de stage zullen worden uitgevoerd (incl. eventuele niet-opdrachtgebonden taken.
De stage bedraagt 280 uren (10 ECTS). Deze worden verdeeld over de maanden april, mei en juni (circa 3 werkdagen per week).
Fase
|
Resultaat / doel
|
Activiteiten
|
Oriëntatiefase
Week 1 (4-8 april)
|
Plan van aanpak
|
1. Gesprek stagebegeleider
2. Gesprek directeur circustoneel
3. Afronden Plan van Aanpak
4. Materiaal opvragen/ verzamelen
|
Oriëntatiefase
Week 2 (11-15 april)
|
Rondleiding en introductie, inlezen in de thema’s
|
5. Met wie praten - afspraken maken?
6. Wat wil je van wie weten?
7. Waar moet mapping aan voldoen?
|
Onderzoeksfase
Week 3 (18-22 april)
|
Deelvraag 1
|
8. Materiaal lezen
9. Interviews
|
Onderzoeksfase
Week 4 (25-29 april)
|
Deelvraag 1
|
10. Interviews
11. Beantwoorden vraag
|
Onderzoeksfase
Week 5 (2-6 mei)
|
Deelvraag 2
|
12. Rotterdam Circusstad
13. Mapping maken in aantallen
14. Opvragen verdere informatie
|
Onderzoeksfase
Week 6 (9-13 mei)
|
Deelvraag 2
|
15. Opvragen verdere informatie
16. Mapping andere podiumkunsten zoeken
17. Mapping afronden
|
Onderzoeksfase
Week 7 (16-20 mei)
|
Deelvraag 2
|
18. Vergelijken andere podiumkunsten
19. Mapping buitenland zoeken
|
Onderzoeksfase
Week 8 (23-27 mei)
|
Deelvraag 3
|
20. Mapping vergelijken
21. Materiaal buitenland lezen
|
Onderzoeksfase
Week 9 (30-3 juni)
|
Deelvraag 3
|
22. Definitie vergelijken
23. Inhoudelijk vergelijken
Hemelvaart: NJF
|
Onderzoeksfase
Week 10 (6-10 juni)
|
Deelvraag 4
|
24. Analyse van de kansen voor circustheater
|
Onderzoeksfase
Week 11 (13-17 juni)
|
Deelvraag 5
|
25. Welke partijen kunnen ondersteunen?
26. Inlezen in partijen
27. Kernpunten ondersteunen
|
Invoeringsfase
Week 12 (20-24 juni)
|
Tot een geheel maken
Reserve
|
28. Afronden deelvragen
|
Invoeringsfase
Week 13 (27-1 juli)
|
Afsluiting
|
29. Conclusies
|
Leerdoelen (learning outcomes) met te verwerven competenties
- Studente kan relevante literatuur verzamelen over een actueel vraagstuk en kan uitleggen wat de stand van zaken is binnen het wetenschappelijk discours met betrekking tot dit vraagstuk en kan zich hierover een oordeel vormen.
- Studente kan een zelfstandig opgezet en uitgevoerd onderzoek uitvoeren.
- Studente krijgt inzicht in het Fonds Toneel en het kunstenbeleid.
Aard en frequentie van de begeleiding door de stagegever
Er is afgesproken om iedere oneven week de stand van zaken te bespreken. Verder is de stagebegeleider bij het Fonds altijd bereikbaar voor vragen.
Aard en frequentie van de begeleiding door de stagedocent
Begeleiding vindt voornamelijk plaats via e-mail. Aan het begin van de stageperiode wordt het plan van aanpak besproken, en aan het eind de uitkomsten. Tussentijds kan gemaild worden bij onduidelijkheden.
|