Stagelopen in stappen |
Allard Bijlsma, algemeen directeur DRP Training & Publishing bv – Zuidhorn
website: drp.nl
De Rode Planeet (DRP) levert software en cursusmateriaal, maar verzorgt ook honderden trainingen per jaar. Zo wordt DRP als auteur van het Handboek DigiBord & Didactiek (2009) ingezet voor DigiBord-trainingstrajecten bij bedrijven en scholen. DRP is marktleider in het
onderwijs op het gebied van digitale toetssoftware.
Wij ontvangen vooral stagiairs vanuit hbo-opleidingen binnen thema’s als ‘programmeren’, ‘communicatie’ en ‘multimedia’. Onderwerpen waaraan wordt gewerkt zijn: grafische vormgeving, programmeren in Flash of voor tablets, en de ontwikkeling van interactieve multimedia-leermiddelen voor DigiBorden.
Vaak zegt de eerste e-mail al iets over de stagiair of stagiaire. Voor ons zijn goede communicatieve vaardigheden een vereiste. Daarnaast moet je zelfstandig kunnen werken. Een stagiair moet ook in het team passen, omdat je toch vaak een half jaar of langer gaat samenwerken. Uiteindelijk bepalen de voorgesprekken of we ‘het zien zitten’. Je daar goed presenteren is dan bepalend. Wat we verder belangrijk vinden, is dat een CV een uitgebreid, maar eerlijk beeld geeft. Het is jammer als in de praktijk blijkt dat de student iets niet kan, terwijl dat wel vermeld staat op het CV.
Een bescheiden start maken is belangrijk. Ga niet direct op de stoel zitten van je opdrachtgever. Pas op met het naar buiten brengen van persoonlijke en bedrijfsinformatie via social media. Het is ‘not done’ om de inhoud van gesprekken met je opdrachtgever via twitter of een blog wereldkundig te maken. Zorg dat als je persoonlijke problemen hebt, je dat vooraf meldt en dat het de opdrachtgever duidelijk is welke hulp je daar op dat moment bij hebt.
De Rode Planeet hecht veel waarde aan een duidelijk weekschema. De student moet dagelijks digitaal aangeven wat die dag is gedaan. Wordt gewerkt vanuit competenties, dan moeten alle dagelijkse activiteiten daar een relatie mee hebben. De student zal zelfstandig hulp moeten kunnen vragen. Te lang doorsudderen heeft geen zin. Bij schriftelijk werk vinden we correct taalgebruik belangrijk. Teksten moeten, ook bij intern gebruik, correct en foutloos worden opgesteld. Elke tekst die naar buiten gaat, bepaalt ook voor een deel het beeld dat de buitenwereld heeft van mijn bedrijf.
Bekijk de website van de opdrachtgever goed en neus eens rond in twitter, weblogs en de site. Bekijk zo wat voor bedrijf het is dat je gaat aanschrijven. Elke bedrijf heeft een andere aanpak en cultuur. Belangrijk is dat je én op het type bedrijf selecteert én op de cultuur van dat bedrijf. Deze keuzes beide goed maken bepaalt in hoge mate of je stage een succes gaat worden. Ga niet in zee met een bedrijf om maar aan een stage-adres te komen. Zoek liever wat langer naar een bedrijf dat bij je past en dat straks goed staat op je CV.